Blogg-Topplista Elenas recept: Colivă

torsdag 23 februari 2017

Colivă




















I Rumänien äter man Colivă vid minnesceremonier, för att hedra de döda.
Coliva är så gott så att man kan äta det som en vanlig efterrätt, utan någon speciell anledning. Nu för tiden kan man köpa Colivă på konditorier (i Rumänien) men då heter det ”Grâu dulce” (Söt vete).
Colivă görs med vetekorn. Eftersom jag inte har hittat vetekorn på Ica (!), använde jag kvarngryn. (Efteråt kom jag på att jag kunde använda spelt som jag hade redan hemma. Det får bli spelt nästa gång.)

Ingredienser:
(till ca 8 portioner)

  • 200 g kvarngryn = 3,5 dl
  • 50 g – 100 g valnötter
  • 100 g (8 st.) Digestivekex
  • Rivet skal av en citron
  • 1 tsk Ceylonkanel
  • 1,5 dl honung
  • ¼ tsk vaniljpulver
  • 2 tsk romessens (jag hade Jamaica rom)
  • (ev. florsocker)
  • För dekoration: godis, kakao, etc.

Gör så här:

1.     Koka kvarngryn. Det behövs mer vatten än det som står på förpackningen. Tillsätt mer vatten efter hand. Koka ca en timme tills alla gryn har öppnat sig. Det ska vara som en tjock gröt/risotto. Låt den svalna.
2.     Rosta valnötterna i en torr stekpanna. Gnugga bort skalet. Hacka nötterna grovt.
3.     Krossa kexen till fina smulor.
4.     I en skål, blanda gröten med 5 msk. av kexsmulorna och de andra ingredienserna. Smaka av och tillsätt mer av citronskal, vanilj eller romessens, etc., efter tycke och smak.
5.     Häll gröten på en tallrik och platta till den. Strö över resten av kexsmulorna. (Man brukar ha florsocker ovanpå kexsmulorna men jag ville inte ha det.) Ska det serveras i de dödas minne – då dekorerar man med ett kors gjort av godis eller kakao.
 

Inga kommentarer:

 
Blogglista.se