Blogg-Topplista Elenas recept: Plăcintă cu iaurt/ Yoghurtpaj

söndag 25 januari 2009

Plăcintă cu iaurt/ Yoghurtpaj



12 filodegsblad (halv paket)
8 dl yoghurt
6 ägg
lite olja

- Blanda yoghurt med ägg.

- Pensla lite olja i en form.
- Varva filodeg (stänk lite olja mellan filodegen) och yoghurtblandningen i 4 lager: börja med filodeg och avsluta med yoghurtblandning.

- Grädda i 175° i ca 45 minuter.


Tips:
Man kan även ha söt fyllning: blanda lite socker, vaniljsocker och russin i fyllningen.
Eller man kan blanda lite fetaost i yoghurtblandningen - blanda ca. 400 g fetaost i 2/3 av yoghurtblandningen. Översta lagen ska vara yoghurtblandning utan fetaost.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig blog! Hit kommer jag gärna tillbaka!

Mvh//Janne

Elena sa...

Du är så välkommen!

Odla Hela Året sa...

Tack vare dig har jag en tacksam man som har en svensk fru (dvs jag) som lagar rumänsk mat till honom.. I flera år har han fått stå ut med mycket svensk mat som han inte är jätteförtjust i (beror såklart helt på vad det är) men jag måste också erkänna att den rumänska maten är oerhört god, intressant och väldigt rolig att göra! Är jätteglad att jag har hittat din blogg! Är där inne väldigt ofta! Albinița var det första jag provade på, idag blev det branzoaice prăjite :D det godaste jag ätit på länge!

Elena sa...

Vad roligt!
Vad mer är han sugen på?
Kanske vi överraskar honom.
Paine cu cartofi/Bröd med potatis?
Eclere/Eclaire?

Odla Hela Året sa...

jag frågade honom om eclere och han lyste upp som en sol, jag frågade vad det är och då förklarade han, han sa att han tycker dem är godast med vaniljkräm.. skulle vara jättekul att testa på. Hade du tänkt lägga upp recept här på din blogg? tack på förhand! /Ida Popa

Elena sa...

Jag gör det. Jag ska lägga upp receptet på lördag eller söndag (denna vecka :) )

 
Blogglista.se