Blogg-Topplista Elenas recept: Sarmale de post/ Vegetariska surkålsdolmar

fredag 4 mars 2011

Sarmale de post/ Vegetariska surkålsdolmar


(8 port.)

1 surkål, ca 1 kg
1 kg champinjoner
2 st. gula lökar
1 morot
1 palsternacka
1 bit rotselleri
2 st. vitlöksklyftor
100 g ris
ca 1,5 l vatten
2 glas vitt vin
6 msk tomatpasta
timjan, dill
salt, peppar

- Rensa och hacka champinjonerna. Hacka vitlöken. Fräs allt i lite olja.
- Hacka löken. Riv moroten, palsternackan och sellerin. Fräs allt i lite olja. Tillsätt riset och låt det fräsa till riset blir glansigt.
- Tillsätt vätska – ca 2 dl vin och 2 – 3 msk tomatpasta och låt det koka i ca 10 min.
- Blanda champinjonhacket med risröran. Tillsätt timjan, dill, smaka av med salt och peppar.
- Gör dolmarna. Detta visas här
- Lägg dolmarna i en gryta, häll i vinet blandat med resten av tomatpasta, häll vatten så att det täcker dolmarna.
- Låt koka i ca 1 timme.

Servera med gräddfil och polenta.

(Obs 1: Jag tyckte att fyllningen var lite för lös, nästa gång ska jag tillsätta 1 – 2 ägg som (förhoppningsvis) kommer att hålla ihop fyllningen.

Obs 2: Gör en risotto om det blir fyllning över: tillsätt het buljong, låt koka i ca 20 min. Rör då och då.)

2 kommentarer:

Lisa Lönner Pulkkinen sa...

Hej Elena! Detta låter otroligt ott och spännande, ska absolut testa! Är det en traditionell rätt eller har du hittat på? /Din husmor på nätet, Lisa

Elena sa...

Hej Lisa!

Den traditionala rätten är med köttfärs. Eftersom jag hade gäster som är vegetariana tog jag champinjoner i stället för kött.
Det blev mycket gott!

Prova! Lycka till!

 
Blogglista.se