Blogg-Topplista Elenas recept: Zacuscă de vinete/Auberginegryta

tisdag 28 april 2009

Zacuscă de vinete/Auberginegryta



8 st. auberginer
2 – 3 stora gula lökar
2 – 3 vitlöksklyftor
2 röda paprikor
1 burk krossade tomater
olivolja
salt
peppar

Grilla auberginerna och paprikorna (i ugnen på högsta värmen, med grillvärme, tills skalet är bränt. Vänd dem några gånger under grillningen.)

Lägg dem grillade paprikorna i en plastpåse - det gör att skalet kan lättare tas bort – och låt dem stå i några minuter. Ta av skalet.
Hacka paprikorna.

Ta bort skalet på auberginerna. Sätt auberginerna på en lutad skärbräda så att vätskan rinner av.

Hacka auberginerna.

Hacka löken och vitlöken.

Fräs lökhaket i lite olivolja.
Tillsätt auberginerna, paprikorna och krossade tomater. Låt koka ca 30 min. Smaka av med salt och peppar.
Serveras varmt eller kallt. Gott till grillat.

4 kommentarer:

Chezsofia sa...

Verkar jättegott!
Nästan som en Ratatouille.

Elena sa...

Precis!

Anonym sa...

Åh vad det ser gott ut! Jag blev såå sugen på min mormors aubergineröra (grillad aubergine, vitlök och hemgjord majonäs tror jag att det ska vara i) Jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter på rumänska men jag ska se om jag kan få ihop något liknande med hjälp av ditt recept. Många bra tips för övrigt!

Elena sa...

Hey Anonym!

Det maste vara - Salata de vinete.
Den gors med grllad aubergine, vitlok och majonas. Eller man kan ha olja i stallet for majonas.
Gott ar det i alla fall!

 
Blogglista.se