Blogg-Topplista Elenas recept: Cornuleţe cu rahat/Gifflar med lokum (Turkish Delight)

fredag 20 februari 2009

Cornuleţe cu rahat/Gifflar med lokum (Turkish Delight)

 


















Turkish Delight/Lokum/Rahat är godisbitar gjorda på socker, majsstärkelse, citronsyra och naturliga smakämne, ofta citron eller rosvatten. Konsistensen är mjuk, geléaktig.




































200 g yoghurt
200 g mjukt smör
1 ägg
100 g strösocker
450 g vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:150 g Lokum/Rahat
(kan ersättas med torkad frukt som dadlar eller fikon, sylt, sylt blandad med hackade nötter, etc.)

Garnering:florsocker

Skär Turkish Delight/Lokum/Rahat i små bitar.


















Blanda alla ingredienser till degen.
Dela degen i 8 bitar.
Kavla ut dem till runda kakor. Skär eller sporra ut 8 snibbar.
Lägg på bitar av Turkish Delight/Lokum/Rahat.


Rulla ihop och forma gifflar.


















Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper.


















Grädda mitt i ugnen, ca 14 min, på 185˚C.
Rulla gifflarna i florsocker medan de är varma.


















OBS! OBS! OBS! Gifflar med spännande fyllning version 2:

Vid ett annat tillfälle hade jag inget Lokum/Rahat så att jag bakade gifflarna/hornen med marmeladkulor (godis). Det blev hur bra som helst! Rekommenderas!



12 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen ett spännande och annorlunda recept! Ser väldigt gott ut! Ha en trevlig helg!

Elena sa...

Tack, kryddburken!

Trevlig helg!

Lilla Jag sa...

kan inte du förklara lite mer hur du gör degen? mjukt smör, är det rumsvarmt smör som blandas med övriga ingredienser..? alltså ska allt blandas och röras om eller? tacksam för svar! Ser supergott ut!

Elena sa...

Hej Lilla!

Det ska vara rumsvarmt smör - alltså inte som t. ex till smuldeg!

Unknown sa...

Buna Elena,

Ce ma bucur ca am gasit reteta ta pentru cornulete cu rahat. Cum am putin timp liber le si fac.

varma hälsningar,
Dana
Thomas Sabo
Malmö

Elena sa...

Buna Daniela!

Si eu ma bucur ca ai gasit reteta si ca locuim in acelas oras! Kul!

Unknown sa...

Draga Elena,

Acum am terminat de copt aceste fantastice cornulete. Le fac pentru a zecea oara!
Nemaipomenite!!! Toata lumea le lauda, iar pe putinii romani care sint in jurul meu ii apuca nostalgia...
Cu mult drag
Daniela,
Thomas Sabo Malmö

Elena sa...

Buna Daniela!
Ce ma bucur ca le-ai facut si ca v-au placut!
Nu stiam eu de ce miroase asa frumos in Malmö! :)

Camilla sa...

Å vad dom ser goda ut, hittade hit av en slump när jag sökte om turkish delight inehåller gelantin eller ej. (det gör dom inte)Sparar dig bland mina bokmärken så jag hittar hit igen, för du verkar ha många goda recept. Ha en bra dag /Camilla

Elena sa...

Camilla - vad roligt att du har hittat min blogg. Välkommen åter!

Anonym sa...

hej

är det vanlig yoghurt du använder i receptet eller typ turkisk yoghurt? tack!

/Andreea

Elena sa...

Jag har använt turkisk yoghurt.

 
Blogglista.se